Kwartalnik humanistyczny MIGIEM Tygodnik w kwartalniku
Zbigniew Mikołejko JAK ZMIENIŁA SIĘ RELIGIJNOŚĆ EUROPEJCZYKÓW (OD 2002 ROKU)
Czy skandale związane z Kościołem katolickim miały wpływ na religijność? Czy młodzież ulega zeświecczeniu? Analiza powstała na bazie wyników Europejskiego Sondażu Społecznego (ESS), jednego z największych i najważniejszych europejskich projektów badawczych w dziedzinie nauk społecznych, przeprowadzanego w odstępach dwuletnich od 2002 roku w trzydziestu krajach. Taki sondażowy charakter badań sprawia, że chodzi nie o rzeczywiste zachowania religijne, lecz jedynie o deklaracje badanych w tej sprawie. Mimo wszystko jednak mogą być one dobrym, użytecznym wskaźnikiem zmian mentalnych.
Analiza religijności przeprowadzona przez prof. Mikołejkę przy okazji
poprzedniej tury sondażu (ESS 8 przeprowadzoneg w 2017 r. ) –
na podstawie deklaracji osób z wybranych krajów o różnych tradycjach
wyznaniowych i kulturowych – dowodziła, że obraz postaw
religijnych, zwłaszcza jeśli chodzi o dynamikę przemian, jest bardzo
niejednoznaczny zarówno w wymiarze najogólniejszym, globalnym, jak i
„w rozpisaniu” na poszczególne państwa. Chociaż w
niektórych wypadkach pojawiały się wówczas jakieś bardziej czytelne i
bardziej jednoznaczne wskazania, miały one z reguły dyskretny czy też
subtelny charakter. I na ogół nie wskazywały na procesy, które
dokonywałyby się gwałtownie, skokowo i odznaczałyby się jakimś
radykalizmem. W każdym razie nie dało się z nich wywnioskować jakichś
nagłych Oznaczało to, że na najbardziej zatem ogólnym poziomie deklaracji religijnych nie było mowy o jakimś powszechnym procesie zeświecczenia społeczności szeroko pojętej (wraz z Izraelem i Rosją) Europy – i nic nie zdawało się świadczyć o dokonującej się sekularyzacji czy desakralizacji. Sytuacja więc w latach 2002-2012 zdawała się absolutnie stabilna, a za religijnych miało się niezmiennie nieco ponad dwie trzecie badanych. Przeobrażenie religijności nie miały więc powszechnego zasięgu i następowały, jeśli już, w przestrzeni lokalnej, ograniczonej do tego albo innego kraju – wyrażając się bądź to swoistym wymywaniem czy też przynajmniej słabnięciem postaw oraz przekonań religijnych w jakiejś określonej sferze egzystencji, bądź też, przeciwnie, ich gęstnieniem, intensyfikacją. Niezależnie jednak od tego już wówczas – przy niezmiennych w zasadzie od lat dziesięciu ogólnych deklaracjach co do tożsamości religijnej – dokonywała się w prawie wszystkich badanych krajach powolna, lecz systematyczna sekularyzacja: słabły wszystkie podstawowe praktyki wiary. Dotyczyło to nawet Izraela, a także Polski. Wyjątek stanowiła jedynie Rosja, gdzie pojawiła się wyraźnie odwrotna tendencja, nie wiadomo jednak, na ile trwała. ESS tura 9, rok badania: 2019
Obecna analiza ma odmienny, bardziej jednorodny charakter skupia się, jeśli
chodzi Wybór
nie jest tu przypadkowy: zdecydowały o tym doświadczane w Kościele
katolickim głośne skandale – nie tylko o charakterze
seksualnym, w szczególności pedofilskim – Hipoteza ta zdaje się w pewnej mierze potwierdzać w większości badanych krajów, niekiedy drastycznie.
Tak więc deklarowana religijność spadła gwałtownie od 2002 roku w
następujących krajach: w Irlandii (z 82,7 do 67,8 proc.), na Węgrzech
(z 63,1 do 49,6 proc.), w Hiszpanii (z 78,2 do 67,4 proc.),
Portugalii (z 85,8 do 75,7 proc.), Polsce (z 93,3 do 87,2 proc.), w
Niemczech Spadek deklarowanej religijności dotyczy przede wszystkim najmłodszych pokoleń – w niektórych krajach osoby bezreligijne stanowią tu zatem mniej niż połowę najmłodszych generacji lub – jak w Irlandii – do tej połowy się zbliżają. Tak jest i w Polsce. Choć bowiem spadek deklarowanej religijności zaznacza się we wszystkich grupach wiekowych, jednak u osób powyżej 45 roku życia jest on relatywnie niewielki (około trzech, czterech procent). Tymczasem w przypadku osób młodszych oscyluje już około 9–10 proc., dla tych w wieku 35-44 – z 95,0 do 86,1 proc.; 25–34 lat – z 91,3 do 81,4 proc.; 15–24 lat – z 91,6 do 82,1 proc.). Są jednak i paradoksalne wyjątki: na Litwie i w Niemczech religijność wzrasta właśniew najmłodszych pokoleniach (w tych ostatnich, w przypadku osób w wieku 15–24 lat z 50,1 do 56,3 proc.). Nie wiadomo, czym tłumaczyć takie zjawisko. Interesująca jest też zależność między religijnością a czasem spędzanym w internecie. Na ogół zależność jest tu prosta: osoby deklarujące się jako niereligijne korzystają codziennie z internetu znacznie dłużej niż te uważające się za religijne. Istnieje jednak ciekawe odstępstwo od tej normy: uważający się za najgłębiej religijne nierzadko korzystają w różnych krajach bywa to różnie – bardziej intensywnie niż niewierzący.
Europejski Sondaż Społeczny (ESS) jest jednym z największych i najważniejszych
europejskich projektów badawczych w dziedzinie nauk społecznych.
Uczestniczy w nim ok. 30 krajów. Został uhonorowany Nagrodą
Kartezjusza, przyznawaną przez Komisję Europejską, a także uzyskał
status European Research Infrastructure Consortium (ERIC). Projekt
jest wpisany na Polską Mapę Drogową Infrastruktury Badawczej. Badanie
przeprowadzane jest co dwa lata. Wszystkie wyniki dostępne są w
wyszukiwarce, która znajduje się tutaj:
|