Rozdział II

SYSTEM EWIDENCJI I TYMCZASOWE DOWODY OSOBISTE


Bardzo niewielu młodych ludzi zdaje sobie sprawę, że zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych przysługuje im od momentu ukończenia 16 roku życia prawo do posiadania tymczasowego dowodu osobistego.

Zgodnie z artykułem 32 wyżej wymienionej ustawy, dokumentami stwierdzającymi tożsamość są : dowody osobiste, tymczasowe dowody osobiste i tymczasowe zaświadczenia tożsamości. Tymczasowy dowód osobisty przydaje się w wielu sytuacjach życia codziennego np. w wypadku zatrzymania przez funkcjonariusza policji jest podstawą do ustalenia tożsamości.

W praktyce osoby między 16 a 18 rokiem życia posługują się legitymacją szkolną, która nie jest dokumentem stwierdzającym tożsamość w rozumieniu art.32 ustawy o ewidencji... Jedynie od dobrej woli funkcjonariusza, zależy czy uzna legitymacje szkolną za wystarczającą do stwierdzenia tożsamości danej osoby. Inna sprawa, że nie każdy młody człowiek musi taką legitymacje posiadać.

Musi dziwić, że państwo polskie nie zachęca młodych ludzi do tego, by starali się uzyskać tymczasowe dowody osobiste. W szkołach nie jest prowadzona żadna kampania informacyjna i edukacyjna na rzecz propagowania i zachęcania uczniów, by przed uzyskaniem dowodu osobistego starali się o dowód tymczasowy.

Jeszcze mniej osób zdaje sobie sprawę z faktu, iż w niektórych przypadkach osoby, które nie ukończyły 18 roku życia są obowiązane taki dowód posiadać. Na mocy art. 34. 1. osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w kraju jest obowiązana posiadać tymczasowy dowód osobisty, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką. Przepis ten jest zabezpieczony sankcją karną. W artykule 55 czytamy, że osoba uchylająca się od obowiązku posiadania dokumentu stwierdzającego tożsamość podlega karze do 3 miesięcy ograniczenia wolności lub karze grzywny do 2500 zł.

Na koniec przedstawimy kilka wskazówek dla młodych ludzi, którzy chcieliby uzyskać tymczasowy dowód tożsamości. Na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 1984 r. w sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość tryb postępowania przy wydawaniu tych dokumentów jest następujący :

  1. Zainteresowany składa wniosek i 3 fotografie w urzędzie gminy właściwej ze względu na miejsce jej pobytu stałego.
  2. Gmina rozpatrująca wniosek o wydanie tymczasowego dowodu tożsamości potwierdza na wniosku zameldowanie na pobyt stały oraz zgodność danych zawartych we wniosku z danymi zawartymi w rejestrze stałych mieszkańców.
  3. Dokument stwierdzający tożsamość odbiera się osobiście, należy jednak pamiętać, że osoba niepełnoletnia odbiera wyżej wspomniany dokument w obecności jej przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.


Free counter and web stats